Debatindlæg bragt i medierne

Der er forskel på Gud og Allah

TV-serien ”Herrens veje”, der handlede om en præstefamilie, var en kæmpe skuffelse. Den endte med at påstå, at kristne, muslimer og andre troende alle tror på den samme gud. Men hvad en manuskriptforfatter for DR kommer med af misforståelser om kristendom er trods alt mindre væsentligt. Når det kommer fra en biskop i den danske folkekirke er det selvfølgelig betydeligt værre. Derfor synes jeg, det er tragisk at Roskilde biskop, Peter Fisher-Møller, har forfattet en artikel sammen med en imam og en rabbiner om klima-spørgsmålet, hvor i de skriver:

”Den Gud, vi tror på, og som vi tilbeder hver på vores måde som kristne, muslimer og jøder, har vist os mennesker tillid ved at overlade os et væsentligt ansvar for jorden og dens liv nu og i kommende generationer.”[1]

Her har vi altså en folkekirkelig biskop, der påstår, at kristne, muslimer og jøder tror på de samme gud. Det er sørgeligt. Og det er en gammel, muslimsk påstand, som biskoppen her går med på. Selvfølgelig er der kæmpestor forskel på den kristne Gud, der bliver menneske for at frelse sine børn og så den fjerne straffende Allah, der kræver underkastelse af mennesket, som var de hans slaver. Men det er også en del af islam at påstå, at vi i virkeligheden tilbeder den samme gud, men at jøderne og de kristne bare ikke har fået hele sandheden at vide. Det nye og det gamle testamente er nemlig forfalskede dokumenter, der ikke kan fattes lid til. Det er kun muslimerne der via koranen har fået sandheden åbenbaret. Det lyder for mig, som om biskoppen er hoppet med den gamle historie. Det er sørgeligt.

Men det er også sørgeligt, at biskoppen gør klima-spørgsmålet til et trospørgsmål. Han skriver sammen med imamen og rabbineren:Vi kan ikke bare kan se bort fra de konsekvenser, som vores forbrug og livsstil har for mennesker i andre dele af verden, eller overlade håndteringen af de menneskeskabte klimaforandringer til vores børn og børnebørn. Vi, som har mulighed for at bidrage til en bæredygtig omstilling, har pligt til at handle nu.”

Der er selvfølgelig ikke nogen kristen klimapolitik. Lige så lidt som der er nogen kristen landbrugspolitik, skattepolitik eller udenrigspolitik. Kristne deler sig efter anskuelser på det politiske områder, men er fælles i troen på Jesus som frelser. Alt andet er en politisering af kristendommen, som ikke burde finde sted.

Jeg synes, det er sørgeligt, at den danske folkekirke er udrustet med en biskop, der ikke forklarer folkekirkemedlemmerne forskellen på kristendom og islam, og som samtidig gør kristendom til politik. I vores tid er der nemlig frygtelig brug for afklaring af, hvad vi tror på, så vi kan modstå de voldsomme forandringer i verden, der sker for øjeblikket på grund af globaliseringen. Biskoppen bidrager til kaos og tvivl, hvor der er brug for det modsatte. Det er virkelig sørgeligt.